Topic 1 , Getting Ready To Learn By Dr Siti Noorbaini Sarmin

Membuat perubahan ( dari sekolah kepada universiti )

Cara pembelajaran di universiti adalah perkara yang jauh beza dari cara pembelajaran di sekolah dan perlu meletakkan sepenuh kerja keras untuk berubah dari sekolah ke universiti.Antara perubahan yang perlu dilakukan adalah :
  1. belajar bersungguh sungguh dengan mengikut cara pembalajar yang betul
  2. sentiasa peka dengan informasi yang diberikan oleh pensyarah
  3. rajin mengulang kaji pembelajaran dan sentiasa membuat latihan
  4. sering bertanya pensyarah jika kurang faham dalam membuat kerja
  5. saling berkerjasama dalam kalangan rakan rakan untuk membuat sesuatu kerja

Ciri ciri pelajar berjaya

  1.  rajin mengulangi pelajaran dan menjawab soalan yang lepas lepas
     2. sentiasa peka dengan informasi yang diberikan oleh pensyarah 
    3 membuat sesuatu kerja yang diberikan oleh pensyarah dengan segera dan tidak membuat kerja di lewat akhir tarikh penghataran kerja tersebut
    4 sentisa mencatat nota nota penting yang telah diberikan oleh pensyarah
    5 sentisa membaca buku buku yang berfaedah dan berguna 

    mengunakan cara pembelajaran untuk meningkatkan prestasi .

    1. beljar harus memiliki tujuan yang jelas dan terarah bagi siswa . tujuan akan menuntutnya melalui belajar untuk mencapai harapan harapan .
    2. belajar yang paling efektif apabila didasari oleh dorongan motivasi yang murni bersumber dari dalam dirinya sendiri
    3. belajar senantiasa membuntuh bimbingan , baik dari guru 
    4. cara belajar yang paling efektif adalah dalam bentuk pemecahan masalah yang diselaikan melalui kerja kelompok (belajar kelompok ), asalkan masalah yang akan dibahaskan telah disadari bersama 
    5. belajar memerlukan latihan dan ulangan / ujian agar materi yang sudah dipelajari dapat dikuasai.


    3 cara pembelajaran 

    1. pembelajaran melalui visual : belajar melalui penglihatan , meraka mempunyai kemahiran visual dan boleh mengingati objek , bentuk dan gambar . mereka juga belajar secara menonton filem ,video dan demostrasi. Mereka juga dapat mengambarkan dalam fikiran .
    2. pembelajaran melalui  auditori : mereka mempunyai telinga yang baik dan dapat mendengar perbezaan daripada nada dan irama .Mereka membaca dengar kuat untuk kepentingkannya. Meraka juga mengingati melalui mendengar pensyarah.
    3. Pembelajaran melalui kinestetik : merka mempunyai keordinasi yang baik dan belajar secara melakukanya. Mereka juga kebiasaanya aktif untuk belajar.



Comments

Popular posts from this blog

Topic 5 , Memory Learning

Topic 3 , Time management by Dr. Siti Noorbaini Sarmin

Topic 4 , Mengenali Kampus